Oslo Maraton /Oslotrippelen -fantastisk opptur

Årets Oslo Maraton ble en skikkelig opptur.

 

 

En veldig letet og fornøyd trippeldeltaker etter målgang! Her blir jeg intervjuet etter målgsng på 10èrn. Utrolig godt å kjenne at det fungerte igjen på siste distansen.

En veldig lettet og fornøyd trippeldeltaker etter målgang! Her blir jeg intervjuet etter målgang på 10èrn. Utrolig godt å kjenne at det fungerte igjen på siste distansen.

 

 

Jeg fikk i siste liten en plass på Oslotrippelen, og jeg var veldig spent på hvordan det ville fungere. Men motbakkeløpet Eggekollen Opp helga før ga signaler om at dette kunne bli brukbart. Dagen før Eggekollen opp løp jeg fem mil, og med det ”innabords” løp jeg inn til sjuendeplass totalt i Eggekollen Opp, og halvminuttet fortere enn i fjor.

Jeg bestemte meg for at Oslotrippelen skulle bli en testdag for Mizuno-sko. Jeg hadde ikke fått testet noen av konkurransemodellene til Mizuno og fant ut at de tre distansene i Oslo Maraton kunne bli en fin første test. Tre typer sko, tre distanser. Og jeg hadde ikke prøvd skoene i det hele tatt på forhånd.

 

Her er skoene som fikk kjørt seg i Oslo maraton: Fra venstre: Wave Hitogami, Wave Sayonara og Wave Aero

Her er skoene som fikk kjørt seg i Oslo maraton: Fra venstre: Wave Hitogami, Wave Sayonara og Wave Aero

Kjempestart

Dagen startet med helmaraton, og her valgte jeg wave hitogami. Jeg ”jukset ” litt med å ta på compeed på høyre hæl, som avo g til kan være litt problem i nye sko. Og jeg ”jukset” enda litt mer ved å ha godt innløpte sokker. Hitogami satt som et skudd på foten. Og ga den følelsen jeg vil ha av en sko på maratondistanse. – Lette, med mulighet for å landa litt mer ”frempå” foten enn ved lengre ultraløp. Jeg fikk litt kramper i leggene de siste kilometerne, men skoene skal ikke noe av skylda for det. Ingen vannblemmer eller ubehag med disse skoene på hel. Og tida ble 2.40.10 og tiendeplass totalt på distansen.

Wave Hitogami - skoene på Oslo helmaraton. De ser tøffe ut og virker veldig gode - i hvert fall så langt.

Wave Hitogami – skoene på Oslo helmaraton. De ser tøffe ut og virker veldig gode – i hvert fall så langt.

Tøff halvmaraton

Etter å ha fått i meg mat og drikke, tøyd litt og syklet noen få minutter på rulle var det klart for halvmaraton. Da ble det wave sayonara. Her slet jeg litt mer med å komme meg frempå i steget, krampene i legger og lår sørget for det. Så forholdene rundt gjorde sitt til at jeg fikk noe super opplevelse med disse skoene. Men jeg fikk testet ut at de fungerer fint for hæl-løpere, da jeg måtte mellom 5 og 15 kilometer banke hælen i asfalten for å få strekt litt på legg-muskulaturen. Jeg kom i mål på 1.29.40. Det var vedig varmt på halvmaraton og leggene var kjørt etter dette.

 

 

 

Sayonara ble prøvd på den tøffeste distansen for me denne dagen - halvmaraton. Med en maraton i beina og varmt vær ble en del krampetull fra 5-15 km. Men skoa fungerte de!

Sayonara ble prøvd på den tøffeste distansen for meg denne dagen – halvmaraton. Med en maraton i beina og varmt vær ble en del krampetull fra 5-15 km. Men skoa fungerte de!

Opptur til slutt

Jeg fikk litt massasje på leggene før den siste distansen, 10 for Grethe. Jeg fikk gått litt og varmet opp litt forsiktig. Og sola var iferd med å trekke seg litt tilbake. Nå sto Wave Aero for tur. Nå kunne jeg lande litt frempå igjen, og for en opptur det ble. Jeg var litt engstelig for at krampene skule komme igjen, så jeg åpnet litt forsiktig. Jeg tok igjen folk hele veien og dro på litt den siste halvdelen da jeg skjønte at jeg høyst sannsynlig ville unngå kramper nå. Også disse skoene satt som et skudd, og ga god løpsfølelse og kontakt med underlaget. Tid: 38.52

Alt i alt en fantastisk dag i Oslo. Skoene fungerte veldig bra, ingen gnagsår, og jeg trpr det var helt riktig også å bytte sko til de ulike distansene. Jeg ble nummer to totalt i trippelen, og jeg tørr påstå at ingen i Norge vile ha slått Sebastian Håkansson på trippelen denne dagen. Han fikk totaltida 4.35, mens jeg fikk 4.48. Jeg var to og et halvt minutt foran på den avsluttende tier`n. Men han hadde et godt forsprang fra helmaraton og løp inn på utrolige 2.29 og ble nummer to totalt på distansen.

 

Wave Aero, litt mer demping enn de to andre modellene. Men gir fortsatt veldig løpsfølelse og kan bli en god ultrasko. Har brukt de også til noen treningsturer på 2-3 mil den siste uka.

Wave Aero, litt mer demping enn de to andre modellene. Men gir fortsatt veldig løpsfølelse og kan bli en god ultrasko. Har brukt de også til noen treningsturer på 2-3 mil den siste uka.

Tre sko og tre løp. Om jeg skal rangere etter denne dagen må det bli slik: 1: Hitogami 2: Aero 3: Sayonara. Men dete kan fort endre seg når ikke mist sayonara får flere mil.

Jeg må trekke frem også at Mizuno virker å ha veldig god holdbarhet på skoene sine. Mange sko sliter jeg tidlig ut på tuppen og får et litt upratisk lutehull etter hvert. Det er foreløpig kun Wave inspire som har fått hull av nevneverdig grad av skoene som snart er løpt med i ett år.

Gleder meg til å teste ut disse tre skotypene mer i både ultraløp og kortere løp utover høsten.

Tusen takk til Kenneth Nysæther i Comet Sport som fikk levert skoene til Caters lokaler i Mjøndalen dagen før løpet. Nye sko og nytt løpetøy på startstreken ga meg et ekstra boost. Tusen takk Kenneth!

Kommer i løpet av uka tilbake med mer om både Oslo maraton og andre løp og om diagnosen jeg fikk i starten av august.

En tanke om “Oslo Maraton /Oslotrippelen -fantastisk opptur

  1. Gratulerer med vanvittig bra prestasjon.
    Mizuno Hitogami 2 er en super sko. Brukte disse i Berlin i år og de gjorde jobben sin. Nå gjelder det bare å få mannen oppe i skoa i litt bedre shape😊

    Liker

Legg igjen en kommentar