Familieferie i Tyrkia, del 1. – Hvordan få det «hjemmekoselig» borte

Det er tredje året på rad at vi tar vinterferieuka i Tyrkia. Hotellet vi har vært på de to foregående årene blir renovert i vinter. Vi valgte samme hotellkjede, og havnet i Belek, et lite sted cirka 30 minutters kjøring fra flyplassen i Antalya. Varmt anbefalt av en god arbeidskollega som har leilighet her. Her er det store treningsanlegg for blant annet fotball og ikke minst flere store golfbaner. Jeg har sett litt av dette på nært hold og kommer tilbake til det i innlegg lit senere i uka. Og forresten: Strømsgodset er her i Belek på treningsleir nå. Men når mørket siger på og dagens andre økt står for tur, da er det viktig at hotellet har et bra treningsrom med brukbare møller. Ja, det kan være viktig midt på dagen også. Når det høljregner som det har gjort i dag, og når første-økta tilfeldigvis kræsjer med VM-øvelser i Falun.

Da er det ekstra moro hvis man kan klare å få det mest mulig likt mølletrening hjemme. Det vil si: VM-sendinger direkte på mølla gjennom hodetelefoner. For få til dette kreves litt planlegging. På treningsentere i Norge er det ofte at det står tv`er foran tredemøllene. Det er det ikke her. Og kanaler som sender VM har de kanskje ikke heller. Jeg har vært inne på tanken de to foregående åra, men først i år ble drømmen til virkelighet. Og det takket være god WIFI som fungerer overalt på dette svære hotellkomplekset.

Hva trenger man:

  • PC eller nettbrett med god batterikapasitet. (Nettbrett fungerer nok strengt tatt bedre)
  • En forholdsvis liten løpe -sekk med god ryggstøtte, eller sitteunderlag.
  • Rikelig med sportstape (Minst en hel rull)
  • Håndkle
  • God WIFI-dekning
  • Headset (Øreplugger blir for dårlig), ledningen må være minst 1,5 meter lang

 

Jeg la løpesekken på bøylen foran displayet. Satt pcèn oppå, og brukte sportstape for å få festet Pcèn til bøylen. Grusom dance og techonmusikk dunket rundt i rommet, men med headsettet fikk jeg luket ut dette bra. Med øreplugger vil jeg vært sjanseløs. Slurv for all del ikke med tapingen av Pc`en. Det kan få fatale konsekvenser hvis man slurver her (erfarte det i kveld da den var i ferd med å skli ned). Bruk heller for altfor mye enn for lite. Skjermen kommer egentlig strengt tatt litt for langt ned på displayet, men kan kompenseres ved å løpe litt lengre bak på båndet. Pass på armbruken. Ved armene høyere enn 90 grader (som de ikke skal være) kan man lett ”knocke” pc èn ut av stilling.

En Idè ble til virkelighet i år. Og det fungerer aldeles strålende hittil. Litt småkornete bilde innimellom og litt stopp noen få sekunder noen ganger er til å leve med.

En Idè ble til virkelighet i år. Og det fungerer aldeles strålende hittil. Litt småkornete bilde innimellom og litt stopp noen få sekunder noen ganger er til å leve med.

 

Da er det bare å dra i gang, og man går ikke glipp av ett eneste VM-sekund. Noen litt rare blikk og en treningsroms-vakt som kommer bort og lurer på hva dette er må man regne med. Og pass på: Hvis det skulle være fotball du ser på kan det være en viss fare for at det blir folksomt rundt deg. Med VM på ski er det ingen fare.

 

Foreløpig har jeg fått med meg deler av lagsprinten, lagkonkurranse i hopp og dagens 10 kilometer fri. Totalt blir det cirka 73 gode Ski VM-kilometer hittil.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s